Jíst do polosyta

4. srpna 2007 v 17:27 |  Stravování (dietky)
18. 07. 2007 - Zdraví a fitness Autor: Zuzana Kalátová
Už jste se někdy zamýšleli nad hustotou jídla? Zní to přinejmenším zvláštně, ale k hubnutí se tzv. denzita opravdu hodí.
Co je to denzita stravy?

Kromě toho, že se budete snažit jíst pomalu a v klidu a budete se snažit včas zaregistrovat pocit nasycení, je ještě jeden způsob, který vám v tom pomůže. Je jím snížení celkové energetické denzity (hustoty) jídla. Za tímto zdánlivě složitým pojmem se skrývá ve skutečnosti jednoduché doporučení.
Představte si například, nebo i v praxi vyzkoušejte, že sníte 70 g sýra, třeba ementálu s energetickou hodnotou 1600 kJ na 100 g. Váš žaludek i mozek budou cítit, že jste přijali nálož energie i tuků, ale úplně spokojeni nebudete. Když si však k sýru přidáte 100 g nakrájené okurky (50 kJ/100 g) a 100 g nakrájených rajčat (85 kJ/100g), získáte nejen chuťově zajímavější pokrm, ale zároveň snížíte energetickou denzitu na 465 kJ na každých 100 g výsledného pokrmu. Téměř tedy na čtvrtinu.

"Je prokázáno, že čím nižší hustota (denzita), tím nižší je pravděpodobnost přejedení nebo snědení větší porce v následujícím jídle. Náš organismus totiž vyhodnotí i objem jídla, nikoli jen to, kolik má kalorií. Velkou roli v tom hraje i fakt, že pokrm, jehož součástí je zelenina nebo ovoce musíme jíst déle, máme tedy šanci skončit s jídlem dříve než budeme přejedení," vysvětluje MUDr. Václava Kunová, odbornice na zdravou výživu ze společnosti Nutradit.
Na druhé straně, jdete-li do fast-food restaurace, můžete počítat s denzitou vysokou - standardní hamburger má na 100 g celých 1000 kJ. Na chvíli možná zasytí, ale po jedné nebo dvou hodinách přijde velký hlad. "Proto, nikoli jen pro vysoký obsah tuků, jsou fast-food restaurace faktorem, který přispívá k nárůstu počtu obézních lidí na celém světě," dodává MUDr. Kunová.

Pro praxi z toho vyplývá, že každé jídlo, které během dne zkonzumujeme, bychom se měli snažit doplnit kouskem čerstvé zeleniny nebo ovoce. Zároveň tím získáme přirozenou cestou všechny důležité vitaminy a minerální látky.

Zdroj: Málková I.: Začínáme hubnout, STOB, 2007
Zdroj: www.femina.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Byl(a) jsi tu? Klikni! :-)

Click!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama